Vymýšlíme název firmy

6 tipů, jak vytvořit úspěšný název firmy

 

Pokud čtete tento článek, tak jste do šití již zamilovaná nebo se zamilováváte a přemýšlíte o tom, že by se váš koníček stal i vaší vášní a povoláním. Když jsem byla malá holčička a seděla naší paní sousedce Krausové na klíně, když šila na svém šlapacím stroji, cítila jsem, že mě kouzlo klapajících nůžek a drkotání stroje jen tak nepustí. A nepustilo. Když „běžel“ v televizi seriál Salón Eliot (http://www.csfd.cz/film/126190-salon-eliott/prehled/) bylo to, jako bych viděla svou budoucnost. A pak to přišlo!

Můj první projekt se narodil na platformě Fler.cz. Začala jsem vyplňovat nutné nacionále pro založení nového profilu a ejhle, vykoukla na mě malá a zároveň tak tajemná kolona název. Tehdy jsem si říkala, co já vím, jaký název tomu svému „podnikání“ dám? Naštěstí se název firmy nemusí shodovat s názvem obchodní značky, i když my to tak již máme. Tehdy se ale firma jmenovala Gericom shop (podnikala jsem na IČO manžela a o tom, proč to nikdy nedělejte, si povíme v jiném díle) a název firmy jsem zvolila unuodesign.cz . Unuo znamená v esperantu první a protože to byl můj první samostatný projekt, tak se mi to zdálo docela vtipné. Dnes bych to však udělala úplně jinak.

Jak na to?

Jak si ale vybrat správný název? Firma je jako miminko a asi každá maminka ví nejlépe sama, jak by se její drobeček měl jmenovat. Ale dovolila bych si vám dát pár rad, jelikož už jsem pár log nakreslila a názvů vymyslela. Časem se však ukázalo, že ne každý nápad byl tím nejlepším. Proto bych vám své postřehy ráda předala v následujících 6 tipech.

1. Rada: Dobře zapamatovatelný název

Určitě svou firmu nenazvěte Unuodesign, protože U jako Uršula, N jako Nána atd. Vám bude brzy opravdu lézt na nervy.  Název značky by měl být dobře zapamatovatelný, snadný a měl by vyjadřovat, co děláte. Já například miluji značku Yaxitaxi, ale jejich název píši obvykle na 3-4x, než se trefím. Jak tedy na to? Úplně nejlepší je název si otestovat. Ideálními „testéry“ se ukázali manželé a chlapi vůbec. Řekněte svému panu Božskému váš nápad a pak se na hodinu (či déle) vzdalte. Když čas uteče, optejte se. Pokud si nezapamatoval nic ani náznakem, vydejte se jinudy. Vaši zákazníci budou mít stejný problém a otevření jejich paměťových závitů vám způsobí jen zvýšení nákladů na marketing.

2. Rada: Buďte unikátní

Zkomoleniny jmen jako HANJA (Hana a Jana) podle mě nejsou tím pravým. Stejně tak názvům jako Cukrárna u Leničky už odzvonilo.

3. Rada: Název musí slušet i vašim produktům

Špatným příkladem je třeba název Švadlenka Madlenka a podobné. Představte si modelovou situaci: “Odkud máš tu sukni?“ „No ze Švadlenka Madlenka.” Co myslíte, to nezní moc sexy, že?

4. Rada: I ten nejmenší podnik může vyrůst

I když dnes jste jen maminka na mateřské a maximálně přemýšlíte, že něco nabídnete na Fleru nebo Mimibazaru, tak pozor! Unuačky jsou nebezpečně šikovné a může se vám stát (jako mě), že se Vám to lehce vymkne z ruky a bude potřeba vymyslet vlastní e-shop. A e-shop potřebuje doménu. Buďte tedy prozřetelné a už nyní se koukněte, zda ta vaše doména není již zaplněná. To zjistíte třeba ZDE: https://www.ignum.cz/domena/

OBRÁZEK

Nemyslím si, že je dobré mít název značky Unuo a doménu mojesiti.cz. Ale pozor, jsou firmy, které se živí kupováním domén a když jejich „agenti“ vyhodnotí, že se to například Lentilce na Fleru krásně rozjíždí, věřte, že Lentilka.cz bude brzy koupená a vy si pak za tuto doménu budete muset připlatit firmě, která ji zakoupila před vámi. Tedy doporučuji postup:

a) vymyslet název

b) název otestovat

c) kouknout se, zda je doména volná. Pokud ne, vymyslet název jiný.

d) až budete mít název firmy, kupte si ihned doménu. Stojí kolem 300 Kč na rok a můžete ji koupit třeba ZDE:  https://www.ignum.cz/domena/

5. Rada: Pozor na právo

Než začnete používat nějaký obchodní název, podívejte se, zda název není již nějakou firmou registrován na úřadu průmyslového vlastnictví! Říkáte si COOO? Julčo, to už je na mě moc! No tak pozor, jsou „vychytrálci“, co si registrují ochranné známky jen za účelem dalšího prodeje a případně, aby mohly napadnout u soudu neoprávněné používání. A to by vás přišlo opravdu draho! Zda je vše v pořádku zjistíte ZDE: https://isdv.upv.cz/webapp/webapp.oza.formular

FOTO 

6. Rada – Univerzálnost názvu

Je třeba mít také na paměti, že když dnes chcete šít plínečky, protože máte doma malého prďouska, tak to už nemusí být vaším snem za 5 let. Věřte, že občas změnit lehce sortiment je fajn. Tedy značka Prťousek je fajn, ale takové logo se rozhodně nebude dobře vyjímat na pánských kalhotech. Můžete mi namítat, však název změním a je to. Věřte mi, že vybudovat značce pozici na trhu a obecnou známost stojí nemálo peněz, úsilí a času. Když se však se značkou správně zachází, zraje jako víno. A vyhodit výborné archivní víno by byl hřích!

Uf, název pro vaše podnikání bychom tedy měli. Je před námi však fůra práce. V příštím článku si povíme, jak vytvořit vaší firmě patřičné logo. Sledujte náš blog!

                                                                                                                                                                                                                         Vaše Unuačka, Petra Plemlová

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.